Familjen Kankkonen

Blogg om Familj Kankkonens vardagsliv...

Svar från blodgivning...

Publicerad 2009-06-05 15:48:54 i Allmänt,

Hej Johanna!
Va bra att du vill bli blodgivare!
Jag ber att få återkomma till hösten då vi behöver se över hur det fungerar med teckentolkar och bla sekretess.
Vi har en hel del regler som styr vår verksamhet bla för att skydda dig och att skydda den som får blodet.
Vi kontaktar dig så snart det är klart!
Du får gärna maila om du vill veta något mer!


"skydda dig och att skydda den som får blodet" Jag uppfattar som de kanske tror dövhet är ett sjukdom som risk smittas vidare..

Hmm.. /Jos

Kommentarer

Postat av: Rakel

Publicerad 2009-06-05 21:11:38

Det här är diskriminering! eller rättare sagt, okunskap! Be dem att kolla upp med Örebros blodcentral där de har bred erfarenhet av döva och teckenspråkstolkar.. Då inser de ett och annat, som att det är självklart att du kan lämna blod! Kram

Postat av: maria bra

Publicerad 2009-06-06 07:57:39

hej.. det låter diskriminering ?? patientnämnden ??



kramm :)

Postat av: Maria S

Publicerad 2009-06-06 09:27:52

Hej kusin



Jag tror att de med "skydda" menar att ingen utom Blodcentralen ska kunna spåra givet blod tillbaka till den enskilde blodgivaren. Men det är inget problem, eftersom påsarna är kodade. Och tolkar använder vi ju hela tiden inom vården, och de har ju alltid tystnadsplikt. Verkar som om de gör detta till ett problem i onödan tycker jag. Märkligt att de nekar dig när de samtidigt bombar mig med mail och sms och talar om att jag måste komma för det är brist? Jag följer gärna med dig till Blodcentralen



Kram../ M

Postat av: christine staffan

Publicerad 2009-06-06 15:24:05

Vi har kollat här i Umeå och det är samma här för döva.De vet inte hur de ska få kontakt om ni mår dåligt eller svimmar.Märkligt!.Kämpa på-det är en konstig inställning i dagens samhälle-man borde kunna se lösningarna istället för att stänga dörren.Kram mamma

Postat av: Tine

Publicerad 2009-06-06 15:37:27

Nja, inte e de om dövhet, det är OM det är ngt som händer när du lämnar blod,, HUR dfe ska göra... jag lämnar blod utan några besvär trots jag är döv.. så de e inte med dövheten att göra.. nej! Mvh Tine

Postat av: Helena B

Publicerad 2009-06-06 19:47:56

Frustrerande!

Det säger mycket om deras okunskap om detta och jag vet att det finns några, några få döva som fått ge blod. Detta här är ett diskussionsämne som återkommer.

Och gällande sekretessen, tolkarna HAR tystnadsplikt. Jag fick inte ha med tolkar när jag skulle göra teoriprovet, Vägverkets förklaring till detta var "sekretessen". BAH! : P



Heja Johanna, du får förstärkning av mig efter sommaren då man är på plats i Falun! :)



Kramen

Postat av: Sofia

Publicerad 2009-06-08 20:58:06

Alla andra här har skrivit precis som jag har tänkt, så jag behöver inte skriva nåt mer. :) Jo du får gärna följa bloggen, men maila till mig så får du lösenordet. Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jos

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela