Familjen Kankkonen

Blogg om Familj Kankkonens vardagsliv...

Blodgivning?

Publicerad 2009-06-02 07:51:40 i Allmänt,

Jag har pratat om att ge blod i flera år men efter för två veckor sen blev det akut brist på blodet i Sverige. Så jag tänkte lika bra börja NU. Mailat till blodcenter i Falun. Lyckas få kontakt med dom igår men vad som hände?
De sa vet inte om jag får ge blod pga jag är döv, hur blir det med säkerhet, om jag svimmer hur ska man kommuicerar osv.. Jag blev chock att jag får inte ge blod.. Svårt tro att det e sant.. Men de ska undersökna vad säger regler.. Jag sa till dom att jag känner flera döva som brukar ge blod runt i Sverige och mina föräldrar jobbar på sjukhus så jag tålar "allt". De sa jaa men vet inte måste undersökn.. MÄRKLIGT!

Efteråt jag känner mig pii handikapp och dövhet är ett sjukdom, åhh nej!. Tänk om vårt barnen behöver akutblod just nu och bara enda jag eller Johan som kan ge. Skulle de på sjukhus acceptera det?

Samt synd om dom på sjukhus att missar min blod som kan rädda flera människor!

Jag tänker vänta på deras svar, om det blir nej så jag ska ta kontakta med Gävledala och de kanske göra en report om det här.

Har ni upplevelser samma som mig?

/Jos

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2009-06-02 11:26:06

Ja, tyvärr så har det hänt här i Stockholm :(

Vi måste förklara och låta dom förstå att det inte är något problem för oss att ge blod.

Däremot fick jag ge blod utan problem..



enligt deras hemsida så måste man som blodgivare kunna TALA & FÖRSTÅ svenska.. Mycket dum formulerat, för hörande kan väl inte kommunciera när de svimmar ???



hoppas att det går bra för dig!



KRAMKRAM

Postat av: mona

Publicerad 2009-06-02 11:40:12

Hej

Ja det stämmer, många har upplevt samma fall.

Tycker absolut det ska uppmärksammas mer! Skett i örebro py.

Postat av: maria

Publicerad 2009-06-02 14:34:51

Hej.

har hört också om detta. kan ta kontakta med patientnämnden, ja varför inte gävledala om report. kanske säga att man tar med tolk vid blodgivning ? lycka till o kram

Postat av: christine staffan

Publicerad 2009-06-02 17:48:25

Kämpa på Johanna.Tror att det här är fel.Även om du svimmar så spelar det ingen roll-man kan väcka folk på annat sätt än att ropa.Det här måste vara något gammalt tänk.Spännande att se hur det slutar.Kram mamma

Postat av: Helena B

Publicerad 2009-06-02 19:51:51

Hej, jag har också försökt att få ge blod tidigare under flera år. Och vill kunna göra det och blivit mött på samma sätt som du. Kämpa på och jag kommer efter sen! : )

Kram / H

Postat av: Kanon

Publicerad 2009-06-07 18:13:27

Har hört det förut av några som fick inte ge blod pga dövhet, men däremot får man ge plasma (vit blod) utan problem. Rätta mig om jag minns fel.

Ta kontakt med gävledala nu, de blir nog pigga på det!





Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jos

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela