Familjen Kankkonen

Blogg om Familj Kankkonens vardagsliv...

Kommentarer

Postat av: David G

Publicerad 2011-01-25 06:17:07

Hej Johanna! Såg just de tre reportagen om dig och blodcentralen, så jag googlade runt lite och hamnade till slut här. Om jag förstod det rätt så sa aldrig blodcentralen till dig vad "problemet" var. Men efter att reportern pressat dem lite så angav ju blodcentralen att de vill prata med dig direkt utan mellanhand (tolk). Hade de sagt det till dig så förmodar jag att du föreslagit samma sak som jag föreslår nu: Det är ju bara att använda papper och penna, eller ännu hellre sätta sig tillsammans vid en dator och skriva i en texteditor för det går ju fortare (t.ex. Anteckningar eller WordPad i Windows).



Jag har aldrig haft problem att prata direkt med de döva jag umgåtts med i olika sammanhang. Har till och med jobbat ihop med en döv tjej på Sahlgrenska Sjukhuset här i Göteborg. Hon hade aldrig någon tolk med sig. Hon och jag var datalärare, så det var ju nästan alltid nära till ett tangentbord. Men luncherna blev lite tysta ibland. (Det var 1992, så folk på sjukhuset skulle lära sig använda datorer.) Det var rätt kul när de hörande upptäckte att deras ena lärare var döv! Men det funkade hyfsat.



Så jag tycker du skall kontakta blodcentralen igen och påpeka att du är skriv och läskunnig. Kanske helt enkelt gå dit med ett block och en penna i handen, utan att ta med dig någon tolk? Då blir de ju tvungna att prata direkt med dig. :)



Hälsningar från Göteborg!

Postat av: Jos

Publicerad 2011-01-25 07:03:15

Hej David G. Kul du hittade hit.. Roligt att du tycker detta är inga problem med kommunicera med döva...

Jag har försökt fråga om vi kan själv skriva till varandra, de sa nej pga om jag svimmade eller om det händer något då går det inte att kommunicera med mig.. Men jag sa till dom samma sak när en hörande svimmar då går det inte heller att kommunicera med den person tills den vaknar igen.. Jag fattade inget vad är för egentligen problem.. Men jag hoppas jag får ge blod snart.. =) /Jos

Postat av: Jos

Publicerad 2011-01-25 07:24:08

Vill också säga att det är inte bara jag som har problem med det.. Känner flera runt i Sverige har samma problem.. Jag hoppas det blir snart förändring så vi kan ge blod och hjälpa folk som behöver nya blod.. / Jos =)

Postat av: David G

Publicerad 2011-01-25 09:32:20

Ah, då har du verkligen gjort allt du kunnat innan ni gjorde reportaget. Och jag håller med, löjligt att de skyller på om du skulle svimma. Om blodgivare svimmar så behöver man ju inte kommunicera mycket med dem medan de vaknar upp, personen fattar nog rätt snabbt var de befinner sig ändå. Och i så fall, om blodcentralen känner att de måste kunna kommunicera effektivt i det läget så borde ju en tolk vara mer än tillräckligt. Det är ju bara vid den förberedande intervjun de "måste" kommunicera utan mellanhand. Så det är nog rätt klart att de bara är ogina och vill slippa alla som är annorlunda.



Jag är tyvärr inte förvånad över att döva råkat ut för samma sak även på andra blodcentraler. Jag har nämligen sett liknande här i Göteborg för folk med andra krämpor. När man vill ge blod så frågar de om man är fullt frisk. Svarar man då att man har någon ovanlig krämpa som de inte hört talas om så blir man hemskickad direkt, utan att de ens kollar upp om krämpan över huvudtaget har någon betydelse för möjligheten att ge blod. Och de skickar hem en även om man har en ovanlig blodgrupp som de alltid har brist på! Och det gäller både på de blodcentraler som drivs i privat regi och de som drivs i landstingets regi.



Bra att ni sätter press på blodcentralerna. Fånigt att Sverige importerar blodprodukter från högriskländer när det finns människor här som vill ge blod.

Postat av: Madde

Publicerad 2011-02-09 22:38:52

Hamnade här då jag såg dig på svt igår. Tycker det är väldigt märkliga regler. Jag hoppas reglerna ändras så du får ge blod. Är själv blodgivare och var därför jag reagerade på det som framgick i tv:n.



Tycker du gjort helt rätt att gå vidare med saken.



Mvh



Madeleine

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jos

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela